وبلاگ

احتراق ناقص موتور خودرو

 احتراق ناقص موتور خودرو 

آیا موتور خودرو شما بد کار میکند؟دارای احتراق ناقص است؟در اینجا 6 علت احتمالی وجود دارد.

احتراق ناقص (احتراق صفر) موتور میتواند  در یک یا چند سیلندر باشد.این مشکل معمولاً به صورت کپ یا لرزش  در هنگام حرکت کردن ماشین یا ریپ زدن ظاهر می شود. در خودروهای مدرن، چراغ چک موتور نیز در صورت بروز خطا روشن می‌شود. اما دقیقاً چه چیزی باعث خرابی موتور می شود؟
 و چگونه آن را تعمیر می کنند؟

در این مقاله، شش دلیل متداول ریپ زدن موتور خودرو، علائم و نحوه تشخیص و رفع این مشکل را با هم بررسی می کنیم . و به برخی از سؤالات رایج در مورد Missfiring موتور پاسخ میدهیم.

1. مشکلات سیستم جرقه زنی

اغلب مردم عبارت احتراق ناقص را می شنوند، به فکر میافتند که شمع ها فرسوده شدند. در صورتی که، شمع ها تنها بخشی از سیستم جرقه زنی هستند. یک سیستم جرقه زنی مدرن معمولی شامل اجزای مختلفی از جمله ماژول کنترل، سنسور موقعیت میل لنگ،کویل، بوت شمع، وایر و شمع می باشد. هر سیلندر احتراق موتور، دارای یک بسته کویل احتراق (یا بسته های کویل که به دو سیلندر خدمت می کنند) است که الکتریسیته را به شمع می فرستد و سپس مخلوط هوا و سوخت را مشتعل می کند. مشکلات مربوط به هر یک از این اجزا می تواند منجر به احتراق ناقص شود.

2. مشکلات هوا و سوخت
سیستم سوخت: سوخت موتور را ذخیره کرده و به آن می رساند که توسط شمع ها مشتعل می شود.پمپ بنزین، بنزین را از باک خودرو می گیرد و به انژکتورهای سوخت می رساند. بنزین قبل از رسیدن به انژکتورهای سوخت از خطوط سوخت و فیلتر سوخت عبور می کند. هوا و سوخت در داخل محفظه احتراق مخلوط شده و توسط شمع مشتعل می شوند.

انفجار حاصل، موتور را به حرکت در می آورد و نیروی چرخشی لازم برای به حرکت درآوردن ماشین شما را ایجاد می کند. اما گاهی اوقات، گرفتگی انژکتور سوخت، پمپ بنزین، فیلتر سوخت، یا هوا در خطوط سوخت، می‌تواند مخلوط هوا و سوخت را از بین ببرد. این می تواند به فشار سوخت پایین منجر شود و در نتیجه موتور خاموش شود یا ریپ بزند.

تاحالا اتفاق به نظر بدی مثله ریپ زدن ماشینت سبب جذاب ترین تجربه زندگیت شده؟

3. مشکلات تجهیزات خروجی هوا
علاوه بر مبدل کاتالیزوری، خودروهای مدرن دارای مجموعه ای از تجهیزات آلاینده هستند تا میزان آلودگی منتشر شده در جو را به حداقل برسانند. اینها شامل سنسورهای اکسیژن، سیستم گردش مجدد گازهای خروجی (EGR) و سیستم تهویه مثبت میل لنگ (PCV) است. در برخی موارد، مشکلات مربوط به یکی از این تجهیزات آلایندگی می‌تواند ترکیب هوا و سوخت موتور را به اندازه‌ای تغییر دهد که باعث آتش‌سوزی ناقص و ریپ زدن شود .

احتراق ناقص موتور خودرو

4. مشکلات مکانیکی موتور
گاهی اوقات یک مشکل مکانیکی موتور می تواند باعث خرابی مکانیکی شود. هر سیلندر داخل محفظه احتراق حاوی پیستونی است که مخلوط سوخت هوا را برای احتراق کامل فشرده می کند. هنگامی که پیستون به سمت بالا حرکت می کند، سیلندر باید کاملاً بسته بماند تا فشرده سازی کافی ایجاد شود. مشکلات داخلی موتور، که از آب بندی صحیح سیلندر جلوگیری می کند، می تواند منجر به از دست دادن تراکم شود و باعث احتراق ناقص مکانیکی و ریپ زدن شود.

5. مشکلات سنسور و ماژول
وسایل نقلیه مدرن حاوی چندین سنسور هستند که PCM (ماژول کنترل نیرومحرکه) از آنها برای کنترل عملکردهای حیاتی مانند تحویل سوخت، فشار سوخت، زمان جرقه و غیره استفاده می کند. به این ترتیب، مشکلات سنسورها به راحتی می تواند منجر به خاموش شدن موتور یا ریپ زدن شود . همچنین، مشکل خود PCM می تواند باعث خرابی شود.

6. کنترل مشکلات مدار
تمام دستگاه های مدیریت موتور ورودی و خروجی (مانند سنسورها، بسته های کویل احتراق و غیره) از طریق مدارهای الکتریکی به هم متصل می شوند. مشکلات موجود در این مدارها، مانند: سیم‌کشی آسیب‌دیده یا شل شدن اتصال، می‌تواند باعث خاموشی موتور شود یا ریپ زدن.

اگه ماشینت مشکلات بالا رو داره، همین الان با کارشناسان بخش تعمیر و عیب یابی اتو سرویس تماس بگیر

اکنون می‌دانید که چه چیزی می‌تواند باعث از کار افتادن موتور یا ریپ زدن خودرو شما شود. حال دانستن اینکه موتور خودرو شما چه علائمی دارد می تواند شما را از  مشکلات احتمالی آگاه کند.

در اینجا برخی از علائم رایجی که ممکن است متوجه آنها شوید را با هم بررسی میکنیم :

الف. از دست دادن قدرت
در حین رانندگی، یک اشتباه می تواند باعث شود موتور به طور متناوب قدرت خود را از دست بدهد، یا با فشار دادن دریچه گاز، تردید کوتاهی در شتاب گیری(کپ کردن) یا ریپ زدن احساس خواهید کرد. موتور همچنین ممکن است برای چند ثانیه احساس کند که در حال تلو تلو خوردن است قبل از اینکه دوباره سرعت خود را به دست آورد. این می تواند نتیجه ترکیب نادرست سوخت هوا یا فشار کم سوخت به دلیل معیوب بودن سنسور اکسیژن باشد.

ب. تکان ها یا ارتعاشات
یک سیلندر ناقص می تواند تعادل موتور را از بین ببرد و باعث ایجاد احساس لرزش شود. از آنجایی که موتور دچار اشتباه می شود و قدرت خود را از دست می دهد، ممکن است به شدت تکان بخورد یا لرزش تهاجمی داشته باشد. ممکن است به نظر برسد که وسیله نقلیه شما در بیشتر مواقع عادی کار می‌کند، اما ممکن است هنگام توقف در جلوی چراغ یا به محض استارت زدن خودرو، با مشکل مواجه شود.

احتراق ناقص موتور خودرو

ج. محفظه موتور
اگر از تهویه مطبوع یا چراغ های جلو استفاده می کنید، ممکن است خاموشی بیشتری رخ دهد. برخی از خطاها به شما امکان می‌دهند به رانندگی ادامه دهید (البته با درجه سختی نسبتاً زیادی)، در حالی که برخی دیگر باعث از کار افتادن کامل موتور شما می‌شوند. علاوه بر این حس ها، خاموش شدن موتور می تواند صداهای منحصر به فرد و قابل توجهی را در موتور شما ایجاد کند.

تا حالا شده بری مکانیکی مشکلت حل نشه؟

با اتو سرویس دیگه نیاز نیست جایی بری و مشکلت حل میشه

خدمات تخصصی خودرو اتوسرویس تعمیرات و عیب یابی احتراق ناقص موتور خودرو احتراق ناقص موتور
دریافت کد تخفیف

صدای احتراق ناقص چگونه است؟

هنگامی که یک خطا رخ می دهد، ممکن است متوجه صدای مشخصی از موتور شوید. این صدا می تواند از داخل یا خارج خودرو و یا از اگزوز بیاید. متداول‌ترین توصیف‌ها در مورد شلیک ناقص موتور، صدایی مانند ترکیدن، عطسه، کوبیدن، یا آتش‌سوزی است، معمولاً زمانی که دور موتور بین 1500 تا 2500 دور در دقیقه است.

این صدا زمانی اتفاق می افتد که سوخت نسوخته از سیلندر در حال احتراق ناقص خارج می شود و در جریان اگزوز قبل از مشتعل شدن توسط جرقه سیلندر بعدی به بیرون رانده می شود. و این باعث می شود که از طریق سیستم اگزوز منفجر شود.

همچنین اگر به نظر می رسد ماشین شما مشکل دارد، می توانید به راحتی آن را شناسایی کنید. تغییر کلی در صدای موتور می تواند نشانه ای از کار نکردن یک سیلندر باشد.

آیا علائم واضح دیگری برای احتراق ناقص موتور وجود دارد؟

علاوه بر صدای واضح، در صورتی که وسیله نقلیه شما دارای موارد زیر باشد، می‌توانید خطا ایجاد کند:

چراغ چک موتور چشمک زن: چراغ چشمک زن هشدار stop بسیار جدی تر از چراغ چک موتور  است و در صورت مشاهده نباید به رانندگی ادامه دهید. وقتی چراغ موتور چشمک زن یا چشمک زن روی داشبورد شما ظاهر می شود، تقریباً همیشه مربوط به احتراق صفر موتور است. اگر چراغ چک موتور را نادیده بگیرید، ممکن است به مبدل کاتالیزوری آسیب برساند یا در حالت بدتر باعث آتش سوزی شود.

دود سیاه از اگزوز: هنگامی که موتور شما بد روشن می شود یا دارای احتراق ناقص است، ممکن است متوجه ابری از دود غلیظ و سیاه از اگزوز شوید. این اغلب نشانه آن است که موتور شما سوخت و هوا را به درستی عبور نمی دهد و ممکن است دچار مشکل شود.

در مرحله بعد، بیایید نحوه تشخیص و رفع ایرادات خرابی موتور را بررسی کنیم.

چگونه می توان احتراق ناقص موتور خودرو را تشخیص داد و رفع کرد؟

از آنجایی که آتش سوزی موتور یک نگرانی جدی است و عوامل متعددی می توانند باعث بروز آن شوند، بهتر است یک مکانیک حرفه ای تشخیص داده و مشکل اساسی را برطرف کنید. یکی از اولین کارهایی که یک مکانیک انجام می دهد این است که کدهای عیب تشخیصی (DTC) را بررسی کند.

احتراق ناقص موتور خودرو

هنگامی که خودروی شما دچار احتراق ناقص می شود، ECU (واحد کنترل موتور) یک کد DTC مربوطه را ثبت می کند و چراغ چک موتور را روشن می کند. در حالی که چراغ موتور و این کدها به مکانیک دقیقاً مشکل خودرو را نمی‌گویند، اما می‌توانند آن‌ها را به سمت مشکلی که باعث احتراق ناقص شده است هدایت کند.

به عنوان مثال، کد احتراق ناقص موتور ممکن است نشان دهنده مشکل در یک سیلندر خاص باشد یا اینکه موتور ضعیف کار می کند (اشتعال ناقص). بسته به ابزار تشخیصی که مورد استفاده قرار می گیرد، ممکن است نشان دهد که در تعداد معینی از چرخه ها یا دور موتور در هنگام احتراق ناقص چند ایراد  رخ داده است.

برخی از خطا (ارور)های احتراق ناقص موتور خودرو:

P0100 – P0104: Mass airflow sensor سنسور جریان هوای جرمی
P0171 – P0172: Lean or rich fuel mixture مخلوط سوخت ناب یا غنی
P0200: Fuel injector circuit malfunctionخرابی مدار انژکتور سوخت
P0300: احتراق ناقص تصادفی که مختص در یک یا دو سیلندر نیست.

P0301: احتراق ناقص در سیلندر 1 موتور
P0302: احتراق ناقص در سیلندر موتور 2
P0303: احتراق ناقص در سیلندر 3 موتور
P0304: احتراق ناقص در سیلندر موتور 4
P0305: احتراق ناقص در سیلندر 5 موتور
P0306: احتراق ناقص در سیلندر موتور 6
P0307: احتراق ناقص در سیلندر 7 موتور
P0308: احتراق ناقص در سیلندر 8 موتور

با این حال، همه اشتباهات باعث ثبت یک DTC نمی شوند، به خصوص اگر یک خطای متناوب وجود داشته باشد. اگر کد احتراق ناقص کمکی نکرد، مکانیک شما معمولاً با بازرسی شمع‌ها شروع می‌کند. اگر شمع خراب به نظر می رسد یا اگر شمع قدیمی است، تعویض آن ممکن است مشکل را حل کند.

در مرحله بعد، مکانیک تست فشرده سازی را انجام می دهد تا بررسی کند که آیا سیستم های هوا، سوخت و جرقه شما درست هستند یا خیر. اگر مشکل مربوط به فشرده سازی باشد، ممکن است تعمیراتی مانند تعویض واشر انجام دهند.

توجه: تعویض واشر یک کار پیچیده است و بهتر است به تکنسین های متخصص سپرده شود. با کارشناسان اتو سرویس در تماس باشید

در نهایت، اگر مشکل فشرده سازی وجود نداشته باشد، مشکل می تواند وایر باشد. آنها از یک مولتی متر برای آزمایش مقاومت وایر استفاده می کنند و در صورت نیاز آن را جایگزین می کنند.

4 پرسش متداول در احتراق ناقص موتور خودرو

در اینجا به برخی از سوالات متداول در مورد احتراق ناقص موتور پاسخ می دهیم:

1.احتراق ناقص موتور خودرو چیست و چه زمانی رخ می دهد؟
برای اینکه موتور شما سیلندر خود را روشن کند، به سوخت برای سوختن، اکسیژن برای تسهیل واکنش سوختگی و جرقه احتراق برای شروع کار نیاز دارد. اگر هر یک از آن عناصر در زمان مناسب وجود نداشته باشد، سیلندر نمی‌سوزد و باعث احتراق ناقص می‌شود.

احتراق ناقص موتور خودرو

احتراق ناقص موتور خودرو سه نوع است:

Dead-miss:  کاملا بدون احتراق.

Partial misfire:  احتراق ناقص جزئی

Intermittent misfire:  فقط گاهی اوقات، تحت شرایط خاص یا به طور غیرمجاز رخ می دهد.

هم در هنگام روشن شدن موتور و هم در هنگام شتاب گیری ممکن است خرابی رخ دهد.

الف. اشتباه در حین شتاب
هنگامی که وسیله نقلیه در حال شتاب گیری تحت بار باشد، می تواند آتش ناقص رخ دهد. شایع‌ترین علت شتاب‌گیری خشن ناشی از احتراق ناقص، فرسودگی شمع‌ها، ترک خوردگی درپوش توزیع‌کننده، سیم بد شمع، یا خرابی سنسور موقعیت دریچه گاز (TPS) است.

علاوه بر خاموش شدن موتور، چراغ چک موتور روشن می‌شود و حتی ممکن است خودرو به «حالت لنگی» برود.

ب. احتراق ناقص در Idle Only
ماشین شما ممکن است کاملاً خوب رانندگی کند، اما نشانه‌هایی از ریپ زدن های کوچک یا کپ کردن کوچک در دور آرام را نشان می‌دهد.

به طور کلی، علت احتراق ناقص در دور آرام، مخلوط نادرست هوا و سوخت است. این می تواند ناشی از یک سنسور O2 معیوب، یک انژکتور سوخت که نیاز به تمیز کردن دارد، یا حتی نشتی خلاء باشد.

2. اگر موتور من خراب شود چه باید بکنم؟

اگر مشکوک هستید که موتور شما دارای مشکل احتراق ناقص است و خودرو را نیاز ندارید، در اسرع وقت با یک مکانیک قرار مشورت کنید. تا برای جلوگیری از آسیب بیشتر، هر چه سریع نر خودروی خود را بررسی و تعمیر کنید.

احتراق ناقص موتور خودرو

اگر در حالی که در جاده هستید، موتور دچار خطا شد، ابتدا به آرامی سعی کنید وسیله نقلیه خود را به سمت کنار جاده  هدایت کنید. موتور را خاموش کنید و با اتو سرویس تماس بگیرید.

قبل از اینکه اتو سرویس به وسیله نقلیه شما نگاهی بیندازد، سعی کنید تا جایی که می توانید اطلاعاتی از جمله هر گونه صداهای عجیب و غریب یا رفتار غیرعادی را جمع آوری کنید. همچنین توجه داشته باشید که در چه شرایطی موتور احتراق ناقص داشته و هر چند وقت یکبار متوجه علائم می شدید. هرچه اطلاعات بیشتری داشته باشید، تیم فنی اتو سرویس راحت‌تر می‌تواند علت احتراق ناقص موتور خودرو را پیدا کند.

3. آیا ادامه رانندگی با احتراق ناقص موتور بی خطر است؟

از نظر فنی بله اما اکیداً توصیه می شود که این کار را نکنید.
در عوض، شما باید خودروی خود را در اولین فرصت تعمیر کنید.

با این حال، اگر موتور شما احتراق ناقص داشت و متوجه چشمک زدن چراغ چک موتور شدید، فوراً رانندگی را متوقف کنید و با اتو سرویس تماس بگیرید.

اگر موتور شما احتراق ناقص دارد و به رانندگی ادامه دهید، نه تنها یک خطر بالقوه ایمنی است، بلکه می توانید به یک جزء گران قیمت موتور مانند مبدل کاتالیزوری نیز آسیب بزنید. گرمای تولید شده در اثر احتراق ناقص نادرست نیز می تواند سوپاپ ها و سرسیلندر را منحرف یا ترک دار کند.

ممکن است دلایل زیادی وجود داشته باشد که باعث می شود موتور خودروی شما دچار مشکل شود، از جمله شمع معیوب، گرفتگی انژکتورهای سوخت یا وایر معیوب. تشخیص و تعمیر آن در اسرع وقت توسط یک متخصص برای جلوگیری از آسیب دیدن سایر اجزای موتور بسیار مهم است.

احتراق ناقص موتور خودرو

اگر مطمئن نیستید با چه کسی تماس بگیرید، با otoservice.ir تماس بگیرید.

otoservice.ir

یک راه حل مناسب تعمیر و نگهداری وسایل نقلیه سیار است که خدمات زیر را ارائه می دهد

تعمیرات و عیب یابی در محل شما

خدمات خودرو در محل

تعوبض روغن در محل

رزرو آنلاین راحت و آسان

مکانیک های حرفه ای

احتراق ناقص موتور خودرو احتراق ناقص موتور خودرو احتراق ناقص موتور خودرو احتراق ناقص موتور خودرو احتراق ناقص موتور خودرو احتراق ناقص موتور خودرو  احتراق ناقص موتور خودرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *