روغن گیربکس

Benz

BMW

Porche

Toyota

Kia

زمان و نحوه بررسی و تعویض روغن دنده و فیلتر گیربکس

 رانندگی با روغن گیربکس اتوماتیک (ATF) نامناسب یا کم می تواند منجر به مشکلات زیادی مانند :

داغ شدن بیش از حد گیربکس

خرابی شیر برقی

تعویض ناگهانی دنده

حتی خرابی کامل گیربکس

وظیفه روغن گیربکس اتوماتیک

وظیفه روغن گیربکس اتوماتیک روانکاری قطعات متحرک، محافظت در برابر سایش و خوردگی و برای انتقال نیروی مکانیکی و کنترل دما میباشد. بنابراین سرویس منظم یک گیربکس اتوماتیک برای تغییر این مایع (و فیلتر آن) مطابق با توصیه سازنده بسیار مهم است. اگر مشکوک هستید که در روغن گیربکس مشکلی وجود دارد یا در مورد مدت زمان استفاده یا وضعیت آن نگرانی وجود دارد، در اسرع وقت یک مکانیک حرفه ای خدمات تخصصی خودرو اتو سرویس رزرو کنید.

مطمئن نیستی روغن ماشینت نیاز به تعویض داره یا نه؟

فقط کافیه رزرو کنی یا تماس بگیری تا مکانیک در محلی که بگی بیاد و ببینی روغن ماشینت نیاز به تعویض دارد یا نه

زمان تعویض روغن گیربکس

اگر وسیله نقلیه یا ماشین آلات شما دارای سیستم نظارت بر عمر روغن نیست که به طور خودکار زمانی که روغن دنده شما نیاز به تعویض دارد به شما هشدار دهد، دانستن زمان توصیه شده تعویض روغن دنده و فیلتر می تواند به شما کمک کند اما زمان تعویض واسکازین با توجه به نوع خودرو و نوع روغن و نوع رانندگی با خودرو متغیر است. اما راهنماهایی برای انواع مختلف خودرو وجود دارد:

زمان تعویض روغن گیربکس دستی

 گیربکس های دستی معمولاً هر 50000 تا 80000 کیلومتر نیاز به تعویض روغن گیربکس دارند.

زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک

گیربکس های اتوماتیک معمولاً  هر 45000 تا 60000 کیلومتر نیاز به تعویض دارند.

توصیه می شود فیلتر مایع گیربکس خود را همزمان با مایع تعویض کنید. اگر نشتی گیربکس رفع شده است، پس از تعمیر همیشه روغن خود را تعویض کنید تا مطمئن شوید که به طور کامل پر شده است.

تعویض روغن گیربکس با دستگاه اتوماتیک در مراکز اتو سرویس با تخفیف ویژه صورت میگیرد

نحوه بررسی کیفیت روغن گیربکس

یک راه خوب برای سنجش سلامت روغن، بررسی رنگ آن است. روغن‌های جدید رنگ‌های روشن (معمولا قرمز  یا زرد) و نیمه شفاف هستند، اما با تحلیل رفتن یا تجمع رسوب، رنگ تیره‌تری پیدا می‌کنند، شفافیت خود را از دست می‌دهند و در اثر اکسید شدن بوی سوختگی می‌دهند.

برای بررسی روغن : کاپوت را باز کرده و میله گیج گیربکس را بیابید (محل آن در دفترچه راهنمای خودرو نشان داده می شود). اگر خودرو شما آنرا ندارد، احتمالاً مجبور خواهید بود خودرو خود را با استفاده از جک یا بالابر بالا بیاورید، سپس درپوش پرکننده گیربکس را که روی مجموعه گیربکس قرار دارد را به دقت بردارید. میله اندازه گیری را از لوله پرکننده بیرون بکشید.

اگر ماشین خود را بالا آورده اید، یک خط کش، پیچ گوشتی یا ابزار دیگر را برای نمونه گیری روغن در سیستم قرار دهید. رنگ روغن را بررسی کنید. اگر روغن شما قهوه ای تیره، سیاه یا صورتی روشن است (معمولاً به دلیل مخلوط شدن با آب پیش میاید)، پس باید آن را تعویض کنید. مایع قرمز مایل به قهوه ای و نیمه شفاف اغلب کمی مخرب است، اما لزوماً نشان دهنده نیاز به تعویض نیست.

 

نشانه های نیاز تعویض روغن گیربکس اتوماتیک

مهمترین علائم نشان دهنده مبنی بر اینکه واسکازین شما نیاز به تعویض دارد

اگر سرویس نگهداری یک گیربکس اتوماتیک را انجام نداده باشد، احتمالا برخی از نشانه های زیر را تجربه کنید که می تواند نشان دهنده نیاز به تعویض مایع گیربکس اتوماتیک باشد:

عدم تعویض دنده راحت یا تعویض دنده به بالا به سختی و به پایین نرم انجام شود و در برخی خودروها به هیچ وجه تعویض دنده صورت نمیگیرد

تکان های خودرو هنگام تعویض دنده وقتی دسته دنده را از پارک به درایو (D) تغییر می دهید، ماشین تکان می خورد

هشدار گرمای بیش از حد گیربکس چراغ های هشدار واحد کنترل گیربکس هر یک از علائم بالا نشان می دهد که شما نیاز به تعویض واسکازین اتوماتیک خود دارید که می توانید در عرض چند دقیقه با استفاده از فرم رزرو در سایت اتو سرویس رزرو کنید یا تماس بگیرید

تو فقط ماشین بخر!!

بقیش با ما

مشکلات رایج گیربکس

گیربکس های اتوماتیک سیستم های بسیار پیچیده ای هستند. یک گیربکس دستی در مقایسه با گیربکس اتوماتیک ابتدایی است، و بسیاری از مواردی که منجربه خرابی میشود به دلیل خطای راننده است، یا حداقل توسط راننده تشدید می شود. بدون توجه به اینکه چگونه با وسیله نقلیه رانندگی می کنید، به طور طبیعی در گیربکس اتوماتیک مشکلات بسیار بیشتری وجود دارد. مایع گیربکس بخش کلیدی تضمین یک گیربکس اتوماتیک روان است.

یکی از مشکلات رایج این است که زباله ها یا رسوبات می توانند وارد مایع انتقال شما شوند. مایع پر از زباله که از طریق کانال های کوچک، روزنه ها و فیلترها عبور میکند خوب نیست. با جمع شدن زباله ها، شروع به اختلال در عملکرد برخی از قسمت های گیربکس می کند. این می تواند منجر به چسبیدن سوپاپ ها شود و باعث تغییر شدید یا تاخیری دنده شود. با این حال، بدترین نتیجه از این زباله ها، مسدود شدن قابل توجه فیلتر اصلی انتقال است. انسداد فیلتر ممکن است با یک شستشوی روغن و یک فیلتر جدید تعمیر شود.

تعویض روغن گیربکس در محل

موارد تاثیرگذار بر قیمت تعویض روغن دنده

چه مواردی بر هزینه تعویض مایع گیربکس اتوماتیک تاثیر دارد؟ قیمتی که برای تعویض روغن دنده اتوماتیک می پردازید می تواند برای خودروهای اسپرت Performance Cars بیشتر باشد، زیرا قیمت به کیفیت روغن گیربکس مورد نیاز ، قطعات و هر نیاز تخصصی برای ساخت و مدل خودرو شما بستگی دارد.

خدمات تخصصی خودرو اتو سرویس تعویض روغن گیربکس

آیا تعویض روغن دنده اتوماتیک ضروری است؟

 برای افزایش عمر خودروی اتوماتیک خود باید توصیه های معمول تعویض مایعات را مطالعه کنید. در گیربکس های اتوماتیک، فاصله سرویس پیشنهادی تقریباً هر 50000 کیلومتر یا 30 ماه است. در صورتی که رنگ روغن گیربکس تیره بود یا بوی سوختگی داد، باید مایع گیربکس اتوماتیک را زودتر تعویض کنید.